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Energy

MarkUp offers complete regulatory advice in the markets that are subject to supervision by the Superintendence of Public Utilities and subject to regulation by the Ministry of Energy and CREG, namely: electricity, natural gas and LPG. These markets are characterized by the interaction of competitive and non-competitive activities. Our multidisciplinary approach enables us to understand the risk to which the participants are exposed when regulations on cost-based rates, market behavior and technical requirements converge.

Recent modifications to the regulatory framework have had a profound impact on the electricity sector, diversifiying the Colombian energy matrix and introducing new market players willing to develop renewable projects in Colombia. MarkUp knows the challenges that a developer of generation projects must face during the different stages of the project and before the different government authorities. Our services include, but are not limited to, supporting investors in: i) the interconnection procedure; ii) the due diligence of projects; iii) the evaluation of tax benefits; iv) the negotiation of power purchase agreements; v) structuring transactions from a corporate and financial point of view; vi) the assessment of the risks involved when investing in this sector; and vii) the development of financial models to forecast the expected returns.

Electricity and Natural Gas markets are highly regulated. This imposes a high standard of duties regarding business, financial and risk management for utility companies. At MarkUp we offer specific advice to investors, banks and insurance companies that are interested in assessing risk management and the profitability of the company, in accordance with the regulatory framework.

Large scale users require proper management of its energy consumption in order to increase their competitiveness. Consequently, our portfolio includes support to large scale users during their negotiations with utility companies to purchase electricity, natural gas and LPG. We advice large scale users on how to optimize energy purchase and consumption based on: i) the characteristics of consumption and forecast of market conditions; ii) the efficient combination of available alternatives such as supply contracts, financial hedges through futures, demand response, self-generation, among others; and iii) the use of big data to increase energy efficiency.

Investors, banks and technology providers are stakeholders that require detailed market information in order to identify new opportunities and reduce assimmetries against their counterparties. At Markup we are aware that innovation is the key to success in these markets and we offer services related to data analytics and market analysis that can assist companies during their decision-making process.

Experience

  • Asesoría en el diseño de un mecanismo de comercialización de contratos de energía eléctrica a la BOLSA MERCANTIL DE COLOMBIA (2018-2019).
  • Apoyo regulatorio durante el trámite de asignación del punto de conexión a promotores de proyectos renovables como PRODIEL y CONTINUA ENERGÍAS POSITIVAS (2019).
  • Asesoría regulatoria y de mercado a GRENERGY (2019).
  • Consultoría al Banco Interamericano de Desarrollo sobre el marco institucional que rige el sector eléctrico colombiano para las Zonas No Interconectadas (2018-2019).
  • Diseño del Sistema de Monitoreo de Obligaciones de Energía Firme en el año 2017, el cual consiste en un modelo cuantitativo a través del cual la Superintendencia de Servicios Públicos Domiciliarios evalúa la capacidad financiera y técnica de los generadores para honrar sus obligaciones de energía firme, en el mercado del cargo por confiabilidad.
  • Elaboración del Manual de Asignación de Puntos de Conexión publicado por la Superintendencia de Servicios Públicos Domiciliarios en el año 2018, con el objetivo de explicar los requisitos y los plazos que se deben agotar para lograr la conexión a las redes del sistema interconectado nacional.
  • Participación en la CREG en los debates sobre la creación de nuevas regulaciones relativas a tarifas en los servicios públicos de energía eléctrica y gas natural, funcionamiento de los mercados mayoristas de energía eléctrica y gas natural, acceso a la infraestructura y calidad en la prestación del servicio durante el período agosto 2016 – agosto 2018.
  • Diseño de modelos cuantitativos y análisis de los riesgos de competencia derivados de la venta de Isagen SA ESP en relación con los participantes del mercado de generación interesados en participar en la subasta, durante los años 2014 y 2015.
  • Evaluación de alternativas y estructuración de portafolios para la optimización de la gestión energética para grandes consumidores, generadores y comercializadores de energía, lo que incluía la evaluación financiera de las condiciones de los contratos, las garantías aplicables y las coberturas financieras disponibles sobre la base de la proyección de las condiciones del mercado eléctrico, desde 2012 a 2016.
  • Diseño e implementación de la estrategia de supervisión prudencial de la Superintendencia de Servicios Públicos Domiciliarios, consistente en la evaluación de la gestión de los prestadores de acuerdo con su clasificación del nivel de riesgo financiero en los años 2017 y 2018.
  • Elaboración del modelo cuantitativo en el año 2018 para evaluar la gestión de compra de los comercializadores que atienden el mercado regulado, con el fin de que la Superintendencia de Servicios Públicos Domiciliarios evalúe si las tarifas que pagan los usuarios finales cumplen con los principios de eficiencia y neutralidad.
  • Rediseño de las Evaluaciones Integrales a partir del 2017 con el fin de que la Superintendencia de Servicios Públicos Domiciliarios valore si el prestador de servicios públicos realiza una adecuada gestión de sus riegos financieros, técnicos y administrativos, de forma que no se ponga en peligro la continuidad en la prestación del servicio.

Finance

Disputes are inherent to commercial activity. Hence, the application of knowledge in finance is usually required as evidence to assess market decision and to estimate economic damages. The application of value theory and the use of quantitative financial models make it possible to support a legal argument and estimate damages. We support the legal strategy in all the stages of judicial proceedings, from preparing the financial study to rendering the expert opinion before the Court.

Business sucess requires adequate financial advice to achieve the optimization of the company’s resources. It is necessary to combine adequate treasury management with an ideal capital structure to optimize short term working capital requirements. To achieve these objectives, it is essential to plan in accordance with the reality of the company, to maintain a good relationship with capital providers and to develop an investment plan to obtain the best possible use of resources.

 

Any economic actitivity is exposed to multiple risks. At MarkUp Consultores we are experts in the application of methodologies to manage operational and financial risks, in order to ensure that the company has suitable mechanisms to prevent the materialization of risks and mitigate their impact.

 

  • Registro ante el Centro de Arbitraje y Conciliación de la Cámara de Comercio de Bogotá como Perito experto en el área de Ingeniería financiera para el período 2019-2021.
  • Elaboración del dictamen pericial con carácter financiero en el marco de una controversia societaria (2019). 
  • Desarrollo de programas de formación y modelos cuantitativos de planeación financiera y administración de costos para emprendedores de los sectores de energía y construcción en el marco del programa de fortalecimiento empresarial de la Cámara de Comercio de Bogotá (2019).
  • Experiencia por más de diez años de administración en inversiones, negociación de divisas y gestión de operaciones de cobertura en mesas de dinero.
  • Miembro de Junta Directiva de Compañía de Seguros de Vida Aurora S.A.
  • Experiencia directiva como gerente general del Mercado de Derivados de Commodities Energéticos (DERIVEX), una empresa que hace parte del grupo ISA y de la Bolsa de Valores de Colombia.

Experience

El conocimiento de Markup Consultores en materia de competencia se extiende a todos los sectores de la economía gracias a la experiencia de uno de sus socios en: i) los equipos de competencia de firmas de abogados prestigiosas como Brigard & Urrutia e Ibarra Abogados; y ii) la Superintendencia de Industria y Comercio. Este contexto ubica a Markup Consultores en una posición única para estructurar modelos cuantitativos, rendir dictámenes periciales y ofrecer asesoría legal, económica y financiera en los siguientes asuntos:

  • Expert opinions to estimate damages in judicial proceedings due to unfair competition.
  • Competition impact assessment caused by draft regulations and regulations in force.
  • Quantitative models to provide as evidence in the course of merger control proceedings and investigations for anticompetitive behavior.
  • Analysis of economic and financial impact during administrative proceedings before the Ministry of Commerce related to international trade, such as dumping, safeguards and subsidies.

Experience

  • Evaluación sobre el deber de informar a la Superintendencia de Industria y Comercio una transacción de compra de activos en el mercado energético, en el marco del control previo a las integraciones empresariales(2019).
  • Análisis de impacto en materia de competencia del proyecto de regulación contenido en la Resolución CREG 120 de 2018 relacionada con el mercado de combustibles líquidos (2018).
  • Negociación de los convenios de beneficios por colaboración con la Superintendencia de Industria y Comercio durante los años 2014 y 2015.
  • Coordinación del Grupo de Abogacía de la competencia encargado de evaluar el impacto en la libre competencia de proyectos de regulación en servicios públicos, transporte, puertos, salud, telecomunicaciones, entre otros, durante el período 2014-2016.
  • Participación en el Comité de Prácticas Comerciales y en el Comité de Asuntos Aduaneros, Arancelarios y de Comercio Exterior, en las discusiones sobre la imposición de medidas antidumping y salvaguardas entre el 2013 y el 2016.
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